Eerste stageweek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van EdeAtiAnu Suriname - WaarBenJij.nu Eerste stageweek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van EdeAtiAnu Suriname - WaarBenJij.nu

Eerste stageweek

Door: Inge, Evelien, Michèlle en Félice

Blijf op de hoogte en volg EdeAtiAnu

12 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Dag kinderen van 't Kempke,

Onze eerste stageweek zit er op. Hieronder kunnen jullie lezen hoe de week is verlopen.

Maandag om half 8 zijn we op de fiets gestapt richting stage. Het ligt erg dichtbij ons huis, maar 5 minuten fietsen.
Toen we aankwamen op de school hebben we onze fietsen ergens achter een huisje geparkeerd. We werden vriendelijk ontvangen door de pedagoog en directrice. Om 07:50u. werd de dag gezamenlijk opgestart op het schoolplein (van zand). De Surinaamse vlag werd gehesen en de leerlingen zongen ondertussen het volkslied van Suriname. De leerlingen stonden per klas opgesteld. De jongens en meisjes stonden in een aparte rij van klein naar groot. Nadat de leerlingen klaar waren met het zingen van het volkslied was het aan ons de beurt om voorgesteld te worden. We hebben onze namen genoemd en we kregen een applaus van de leerlingen. Daarna deed de directrice de mededelingen voor die dag. De leerlingen antwoordden hier allemaal met twee woorden: ‘ja juffrouw’. Er zijn alleen maar vrouwelijke leraressen bij ons op school. Na de introductie zijn we langs alle klassen gegaan waar we nog een keer voorgesteld werden. Vervolgens hebben we met de schooldirectrice bij elkaar gezeten om het een en ander te bespreken. De eerste dag hebben we alleen maar meegelopen in een aantal klassen en geobserveerd. Aan het einde van de dag waren we heel erg aan het twijfelen over de keuze van onze stageklassen, dit mochten we namelijk zelf kiezen. Uiteindelijk hebben we gekozen voor de groepen 3a, 3b, 4b, en 6b. Aan het begin van de ochtend hadden de leerlingen nog geen vragen aan ons, in de pauze hebben ze ons heel veel dingen over Nederland gevraagd. Is het er koud? Heeft u al eens sneeuw gezien? Hoe zien de klassen er in Nederland uit?
Om de namen van de leerlingen zo snel mogelijk te leren hebben wij een plattegrond van onze klassen gemaakt. Sommige namen zijn wel erg lastig hoor, ook qua uitspraak. Dit moeten we nog even oefenen.
In de groepen 3 t/m 8 zitten twee leraren per klas. Elke klas heeft ongeveer 25 leerlingen. De juffen dragen bijna allemaal een uniform (paars). Net als de kinderen, zij dragen een groen met wit geruit bloesje. De groepen 1 en 2 hebben school van 07:50 uur t/m 11:50 uur, de onderbouw heeft van van 07:50 uur t/m 12:20 uur en de bovenbouw heeft les van 07:50 t/m 12:50 uur. De school bestaat uit een aantal losse gebouwen. Er is geen gymzaal aanwezig en op dit moment wordt er gewerkt aan het opzetten van een mediatheek. Wellicht kunnen wij hier iets in betekenen?!

Wij hopen dat jullie een fijne vakantie hebben gehad. Veel plezier op school!

Groetjes uit Paramaribo.