De grote opening - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van EdeAtiAnu Suriname - WaarBenJij.nu De grote opening - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van EdeAtiAnu Suriname - WaarBenJij.nu

De grote opening

Door: Evelien, Michèlle, Félice en Inge

Blijf op de hoogte en volg EdeAtiAnu

13 Juni 2014 | Suriname, Paramaribo

Woensdag was het dan eindelijk zover, de mediatheek waarmee we bijna twee jaar bezig geweest zijn werd geopend! De wafelactie met het deeg van Dings, de benefietavond met enthousiaste leraren, de kaartenverkoop, de pot op de toonbank bij de bakker en de Vastenactie van ’t Kempke in Berg hebben er samen met ons voor gezorgd dat we een extreem groot bedrag mee konden nemen naar Paramaribo.

Winkelen in Suriname is toch heel anders dan in Nederland, alles gaat veel langzamer door de hitte en het personeel werkt ook niet altijd even hard mee. Ondanks alles is het ons gelukt om op 11 juni 2014 de mediatheek officieel te openen en daar zijn we stiekem wel een beetje trots op.
’s Morgens zong de hele school het Surinaamse volkslied in het Nederlands, daarna hebben we met z’n allen het lied ‘Hallo wereld’ gezongen. Het zingen liep een beetje anders dan gepland. Tijdens het oefenen waren alle leerlingen enthousiast, het ene kind zong nog harder dan het andere, bij de opening viel het een beetje stil. Natuurlijk heeft dat de pret niet gedrukt, er waren ook genoeg kinderen die wel zongen.
Na het lied zijn alle klassen naar de mediatheek gelopen. De directrice heeft een krachtige speech gehouden.
Rond negen uur zijn we gestart met de rondleidingen voor de klassen. Het meest opvallende vond ik dat álle kinderen écht behoefte hadden aan leesvoer. Op de tafels hadden we boekjes klaargelegd, ze doken er helemaal in. Ik lieg niet als ik zeg dat alle kinderen zich netjes gedragen hebben, juist door de interesse in lezen en boeken. Het is ons gelukt om een uitnodigende plek te creëren waar de leerlingen zich thuis voelen en waar ze tot ontwikkeling kunnen komen.
Ik vond het een erg mooi moment. Onze taak zit er nu op, het is heel gek dat het nu afgerond is. We vinden het super fijn dat we tijdens onze laatste twee stageweken nog kunnen werken in de mediatheek.
Natuurlijk houden we jullie hier ook van op de hoogte!

Tot snel!